![]() 새청무 / 사진제공=전라남도 |
대한민국 쌀 산업을 선도하고 있는 전라남도 대표 품종 ‘새청무’가 본격 수확기에 들어섰다.
‘새청무’는 밥맛이 뛰어나고 품질이 우수해 전남도가 전략적으로 육성·보급하고 있는 고품질 브랜드 쌀이다.
전남도 농업기술원이 2017년 개발한 새청무는 현재 전남 벼재배 면적의 62%, 전국 단일품종의 17%를 차지하고 있다.
병충해에 강한 재배 안정성을 기반으로, 밥맛이 좋고 찰기가 뛰어나며 쌀알이 굵고 윤기가 나는 것이 특징이다.
이러한 장점으로 건강과 품질을 중시하는 소비자와 재배농가 모두에게 큰 호응을 얻고 있다.
새청무는 ‘제26회 전국 고품질 쌀 생산 우수 쌀 전업농 선발대회’에서 대통령상과 국무총리상을 수상하는 등 품질을 공식적으로 인정받았다.
현재 ‘전남 10대 고품질 브랜드 쌀’ 중 9개 브랜드가 새청무 품종으로 선정될 정도로 전남의 대표 품종으로 자리 잡았다.
특히 새청무 쌀의 단백질 함량은 최저 5.62%로, 밥맛이 좋은 쌀의 기준으로 꼽히는 6.0% 이하 등급을 꾸준히 유지하고 있다.
오는 2027년부터 쌀 단백질 함량 표시 의무화 제도가 시행되면 전남 쌀의 경쟁력은 더욱 높아질 전망이다.
전남도는 새청무 소비 확대를 위해 얌샘김밥에 130톤을 공급했으며, 샘플쌀 제공과 매장 현판 제작을 지원해 전국 유통망과의 연계를 강화했다.
또한 CJ제일제당과 업무협약을 체결해 1만 톤 규모의 새청무 쌀을 공급하고, ‘햇반 새청무’ 제품을 출시하는 성과도 거뒀다.
국내를 넘어 해외에서도 새청무의 인지도가 높아지고 있다. 현재 미국·일본·몽골·프랑스 등으로 약 1,800톤이 수출됐으며, 전남도는 앞으로 수출 시장을 더욱 확대할 계획이다.
박상미 전남도 농식품유통과장은 “새청무 쌀은 전남 농업인이 정성으로 길러낸 대표 브랜드”라며 “밥맛과 품질이 모두 뛰어난 새청무가 전국 소비자에게 더욱 사랑받도록 적극 지원하겠다.”고 말했다.
한편, 전남도는 추석 이후 본격적인 출하시기에 맞춰 수도권을 중심으로 쌀 소비촉진 캠페인, ‘아침밥 먹기’ 운동, 옥외광고 등 다양한 홍보 활동을 추진할 예정이다.
![]() 새청무 / 사진제공=전라남도 |
【Jeonnam = News Channel】 newschannel@kakao.com
Jeonnam’s ‘Saecheongmu Rice’ Enters Full Harvest Season
- Accounts for 62% of rice cultivation area in Jeonnam and 17% of nationwide single-variety production -
- Renowned for excellent taste and quality, with product launches and exports expanding steadily -
Jeollanam-do’s signature rice variety Saecheongmu, which leads the high-quality rice industry in Korea, has entered its full harvest season.
Saecheongmu is a premium rice variety that Jeonnam Province has strategically cultivated and distributed for its outstanding taste and superior quality.
Developed by the Jeonnam Agricultural Research and Extension Services in 2017, Saecheongmu now accounts for 62% of Jeonnam’s total rice cultivation area and 17% of Korea’s single-variety rice production. It is highly resistant to pests and diseases, offering stable yields, excellent stickiness, large and glossy grains, and a rich flavor—earning strong popularity among both consumers and farmers who value health and quality.
The variety’s excellence has been officially recognized. Saecheongmu received both the Presidential Award and the Prime Minister’s Award at the 26th National High-Quality Rice Farmers’ Contest. It also dominates Jeonnam’s “Top 10 Premium Rice Brands,” with nine of the ten brands produced from Saecheongmu rice.
One of its key strengths is its low protein content, averaging 5.62%, which meets the highest taste standard of under 6.0%. With the mandatory labeling of rice protein content set to take effect in 2027, Jeonnam rice is expected to gain even greater market competitiveness.
To boost consumption, Jeonnam Province supplied 130 tons of Saecheongmu rice to the national food franchise YamSaem Gimbap and supported promotional materials such as sample rice and store signage to expand stable nationwide distribution. The province also signed a supply agreement with CJ CheilJedang to provide 10,000 tons of Saecheongmu rice, which led to the launch of the “Hetbahn Saecheongmu” instant rice product.
The quality of Saecheongmu has also been recognized overseas. Approximately 1,800 tons have been exported to the United States, Japan, Mongolia, and France, with Jeonnam planning to further expand its export markets in the coming years.
Park Sang-mi, Director of the Jeonnam Agricultural Food Distribution Division, said, “Saecheongmu rice is a proud brand cultivated with care by Jeonnam farmers. We will continue to actively support efforts to make Saecheongmu loved by consumers nationwide for its taste and quality.”
Meanwhile, Jeonnam Province plans to carry out various promotional campaigns after the Chuseok holiday, including rice consumption drives targeting the Seoul metropolitan area, the “Eat Breakfast” campaign, and outdoor advertisements to encourage the public to enjoy more rice in their daily diets.
박인석 기자 newscheaner@kakao.com
2025.12.28 (일) 18:14
















